Saturday 9 April 2011

Kecintaan para sahabat kepada Rasulullah s.a.w

Dari 'Aisyah r.a katanya, "Ada seorang lelaki datang kepada Nabi SAW seraya berkata, "Wahai Rasulullah, engkau lebih aku cintai daripada diriku sendiri dan engkau lebih aku cintai daripada orang tuaku. Jika aku berada di rumah, aku sentiasa merinduimu dan tidak sabar untuk bertemu dan melihatmu. Dan apabila aku teringat kematianku dan kematianmu, tetapi aku tahu engkau kelak dimasukkan ke dalam syurga, tentunya engkau akan ditempatkan di syurga yang paling tinggi beserta para Nabi. Sedangkan jika aku dimasukkan ke dalam syurga, aku takut jika aku tidak dapat melihatmu lagi". Nabi SAW tidak menjawab ucapan orang tersebut sampai Jibril menurunkan firman Allah, Ertinya: Dan barang siapa mencintai Allah dan RasulNya, mereka itu akan bersama-sama dengan orang-orang yang dianugerahi nikmat oleh Allah iaitu Nabi-nabi, para Siddiqin, orang-orang yang mati syahid dan orang-orang soleh. Dan merekalah teman yang sebaik-baiknva. (An Nisaa': 69). Oleh itu temanku, kita seharusnya mengambil iktibar dari kisah ini.Sebagai seorang Muslim yang beriman kapada Allah, kita seharusnya mencintai Allah dan RasulNya lebih dari diri kita sendiri.

No comments:

Post a Comment